stgk inc.

works
scale
XS
S
M
L
XL
all
date
2017
2016
2015
2014
2013
2012
2011
2010
-2009
all

PLAY GROUND IN PAKISTAN

 2001年9月11日。世界にとって忘れる事の出来ない日になってしまったこの日、僕たちはパキスタン北西辺境州チトラルのドローシュという町にある、「コミュニティースクールシャニガル」という小さなプライベートスクールの校庭に子供たちの遊び場をつくっていました。
 このプロジェクトは、日本パキスタン協会が行っている「mihoko’s fund」の活動の一環として行われました。「mihoko’s fund」は、パキスタンと深い関わりを持っておられる西山美穂子さんが「パキスタンの子供と女性の為に」と資金を提供されて設立されたものです。
 ドローシュでは体育の先生も少なく体育の授業が出来ない事から、その代わりに子供たちが遊びながら体の使い方を覚えていくようなプレイグラウンドが求められていました。しかも、それは現地で簡単に手に入る材料だけで、現地の人々が簡単に修理が出来るものでなければならないという条件付きです。そして、そのプレイグラウンドを現地で、現地の人たちに作り方を教えながら、一緒につくってくれる、若くて体力があり、海外でそういった経験をした事のある専門家という彼らの求めていた人材になんとなく近い気がするという理由から話を頂き「面白そうだ」と二つ返事でokした僕らはこのプロジェクトに関わる事になったのです。
 遊具の製作は2年がかりで行い、一年目は現場視察と調査、あわよくばいくつかの遊具を製作し一年間使ってもらった上で、二年目はその状況を見て本格製作という当初の計画通り、順調に進んだ遊具製作は、二年目に画家の今井みろりをメンバーに加え予定通り完成しました。出来上がった遊具は、僕らの目から見ても本当に誰でもつくれそうなものでした。実際、製作中にはいろんな地域の人たちが遊具を見に来て、それを真似て自分たちの地域の学校にも自分たちの手で遊具を製作していったそうです。厳しい日常を生きる現地の人々にとって子供たちの遊具をつくる試みを行うことは容易ではありません。しかし、実際に作ってみれば一週間足らずで、しかも僕らよりも上手につくれそうだと思わせてしまう。それがこのプロジェクトの目的の一つでもありました。
 日本パキスタン協会のメンバーで今回の様々な調整をしてくださった丸山夫妻に始めてあったときに彼らがいっていた「豪華な施設はいりません。私たちは本当に必要な援助を行っていきたいのです。」という言葉の中にある「本当の援助」とは何か?このプロジェクトを通して僕たちはそのことを考えるようになりました。

11th of September 2001. The day that the world can never forget, during that time we have been making a playground in the courtyard of a small private school called “Community School Shanigal” located in a town called Dorosh in the northwestern state of Chitoral in Pakistan.
This project took place as a part of the Japanese Pakistan Society, “Mihoko’s Fund” activity. “Mihoko’s Fund” is founded by Ms. Mihoko Nishiyama, who has a deep involvement with Pakistan and was created to fund the children and women in Pakistan.
In Dorosh, there are not many sports teachers and physical educations cannot be taught, therefore a playground that children can learn to move their bodies and exercise while playing was required. There were some conditions the playground needs to consider: the fact that the materials can be gathered locally and something that the local people can fix easily. The playground required a expert who is capable of teaching the local people how to make, who is young, healthy and can make the playground together and who has experienced making similar things abroad. As we were applicable for those conditions, we were informed and with just 2 replies we were involved in this project.
The playground required a 2 year-long production; during the first year was site preview and investigation and also some of the play equipments were created. The made play equipment was used by the children for a year and by looking at how well it went, the second year was the actual making. The production went as planned and during the second year we invited artist, Mirori Imai to help and the playground was finished as scheduled. The finished product, even from our own eyes seemed of something that can be made by anyone. During the production, people from different region gathered to see the play equipments and using our playground as an example created their own playground in their own schools. For the local people who live in harsh daily life, the attempt of making a playground for the children is not easy. However when they make their own playground, they would think they can make it in around a week and better than us. That was one of the objectives of the project, to make the local people more confident.
Mr. and Mrs. Maruyama, a member of the Japanese Pakistan Society has set up the project and said to us when we met that, “We do not require a luxurious facility. We would like to do aid that is really required.” Within those words, throughout the project we have questioned ourselves of what “aid that is really required” is.

竣工年:2001年
所在地:「コミュニティースクールシャニガル」 パキスタン北西辺境州チトラル県ドローシュ
業務内容:プレイグランド制作
事業者:日本パキスタン協会「MOHOKO’S FUND」

協働:団塚栄喜・今居みろり
コーディネーター:丸山純、丸山令子(日本パキスタン協会)
協力:コミュニティースクールシャニガル

+ linked project